Громадською організацією «Незламність» проведено дослідження стану дотримання міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади вимог законодавства про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в частині виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю
Підставою для проведення такого дослідження стало те, що в переважній більшості апаратів центральних органів виконавчої влади не виконуються нормативи працевлаштування осіб з інвалідністю.
У найближчій перспективі проблема працевлаштування осіб з інвалідністю набуватиме, ще більшого загострення, оскільки нинішній стан проведення антитерористичної операції, призводить до того, що багато військовослужбовців та працівників правоохоронних органів отримують каліцтва, пов’язані з виконанням службових обов’язків.
В подальшому держава отримає значну кількість осіб з інвалідністю, які будуть потребувати відповідної реабілітації та працевлаштування відповідно до медичних показань, адже відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Виконання та реалізація зазначеної конституційної норми забезпечується законами України, підзаконними актами та актами ненормативного характеру, які встановлюють механізм реалізації права на працю.
Для осіб з інвалідністю встановлюються додаткові гарантії, що дозволяють їм бути конкурентоспроможними на ринку праці.
Так, спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість людини з інвалідністюм вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон).
Одним із аспектів соціальної захищеності осіб з інвалідністю, відповідно до частини першої статті 17 Закону, є право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Однією з гарантій, що дає змогу людини з інвалідністюм конкурувати на ринку праці є встановлений законодавством норматив працевлаштування осіб з інвалідністю.
Так, відповідно до частини першої статті 19 Закону підприємствам, установам, організаціям в тому числі і центральні органам виконавчої влади (частина друга статті 1 Закону) установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, – у кількості одного робочого місця.
Роботодавці самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою зазначеної статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю.
Наразі поняття робоче місце людини з інвалідністю, спеціальне робоче місце людини з інвалідністю визначено статтею 1 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» і розуміється як:
Обов’язки роботодавців стосовно забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування визначені частиною третьою статті 18 Закону, а саме:
Відповідно до статті 20 Закону підприємства, установи, організації де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування людини з інвалідністю і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування людини з інвалідністю і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Тобто у разі не виконання органом виконавчої влади нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю він звільняється від сплати адміністративно-господарських санкцій, оскільки утримується за рахунок державного бюджету.
Метою вищезазначеної зазначеної норми закону є створення робочих місць саме для осіб з інвалідністю і якщо роботодавець не створює робочі місця такі місця створюються за сприяння держави в особі Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Чинним законодавством України передбаченні інші санкції, що застосовуються до роботодавців які не виконують норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю. Так, відповідно до статті 188-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення невиконання посадовою особою, яка користується правом приймати на роботу і звільняти з роботи, фізичною особою, яка використовує найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю тягнуть за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Водночас дана норма закону в 2013 та 2014 роках до керівників центральних органів виконавчої влади не застосовувалась.
Більше того, Державною інспекцією України з питань праці в 2013 році та в першому півріччі 2014 року не проведено жодної планової перевірки дотримання вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» у центральних органах виконавчої влади.
А якщо бути більш точним, в Україні взагалі відсутній легітимний порядок здійснення перевірок дотримання вимог статей 19 і 20 Закону. Адже відповідно до частини восьмої статті 19 Закону перевірки підприємств, установ, організацій щодо реєстрації у Фонді соціального захисту осіб з інвалідністю, подання ними звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом зарахування здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення тобто Державною інспекцією України з питань праці.
Водночас, відповідно до Порядку проведення перевірок підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70, зазначені перевірки проводяться відділеннями Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Підсумовуючи можна зробити висновок, що в Україні є проблема нормативного врегулювання питань здійснення контролю дотримання вимог законодавства про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю.
Пасивна позиція уповноважених органів виконавчої влади щодо нормативного врегулювання порушеного питання призвела до того, що майже всіма центральними органами виконавчої влади не виконується норматив працевлаштування осіб з інвалідністю.
Так проведений ГО «Незламність» аналіз засвідчує такі показники по невиконанню нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю міністерствами (в дужках зазначено відсоткове відношення середньооблікового кількості працюючих осіб з інвалідністю до середньооблікової кількості штатних працівників, мінімальне відношення повинно складати 4 %):
Аналогічна ситуація щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю і в інших центральних органах виконавчої влади (щоб подивитись натисніть це посилання).
Варто зазначити, що Міністерством освіти і науки, Державною службою фінансового моніторингу, Державним агентством з питань науки, інновацій та інформатизації, Державною пробірною службою, Державним комітетом телебачення і радіомовлення, Державною ветеринарною та фітосанітарною службою України взагалі не подавалися звіти про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Так, Державна служба фінансового моніторингу повідомила, що в неї відсутні трудові відносини з людини з інвалідністюми адже вона повністю утримується за рахунок коштів державного бюджету України, а відтак відповідно до статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» не сплачує та не надає звітів відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно господарські санкції.
Цікавою, з правової точки зору, є позиція Державної ветеринарної та фітосанітарної служби висловлена у листі від 01.03.2014 № 15-8-7/2/18658 у якому зазначене наступне: «Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України – орган державної влади з граничною чисельністю 132 штатні одиниці, з них 130 державних службовців. Прийняття на державну службу здійснюється відповідно до вимог статті 15 Закону України «Про державну службу» на конкурсній основі.
Отже дія постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» може поширюватись лише на 2 штатні одиниці, на які не поширюється дія Закону України «Про державну службу».
У зв’язку із зазначеним Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України не зареєстрована у Фонді соціального захисту осіб з інвалідністю, а отже, звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю до його відділень не подає».
Вищезазначене та прогалини чинного законодавства не в повній мірі дозволяють людини з інвалідністюм скористатись конституційним правом на участь у державному управління, адже на відміну від приватних підприємств органи виконавчої влади жодним чином не зацікавлені в працевлаштуванні осіб з інвалідністю.
За результатами цього дослідження відповідні висновки та пропозиції надіслані до Кабінету Міністрів України.
Зокрема Кабінету Міністрів України пропонується доручити:
Дякую за увагу
Голова ГО “Незламність” Роман Гекалюк