Чому бідні домогосподарства не звертаються за субсидіями

24 Грудня 2014
Друкувати цю новину

Майже 20 років в Україні діє Програма житлових субсидій, що передбачає допомогу малозабезпеченим домогосподарствам в оплаті житлово-комунальних послуг. Унаслідок підвищення тарифів на газ та опалення з 1 липня 2014 року, зросла вартість житлово-комунальних послуг для населення. З 1 жовтня 2014 року почала діяти нова програма компенсації подорожчання тарифів на опалення для підтримки бідних громадян.

photo

За даними Міністерства соціальної політики України, бідними є 20-25% українських домогосподарств, однак тільки 15% з цих бідних домогосподарств звертаються за субсидіями. Після підвищення цін на газ та тарифів на опалення, зросла також і кількість сімей, які отримали право на державну допомогу в оплаті житлово-комунальних послуг.

«За січень-вересень 2014 р. середньомісячна кількість отримувачів субсидії складала близько 720 000 сімей. Після значного підвищення тарифів, як правило, зростає чисельність потенційного контингенту учасників програми житлових субсидій, проте на даний момент не зафіксовано відповідного збільшення звернень нужденних верств населення. Тому Мінсоцполітики звернулося до ПРООН із запитом про допомогу у проведенні соціологічного опитування для з’ясування означених питань, адже  важливо забезпечити цільове надання допомоги бідним домогосподарствам», – повідомили у Міністерстві.

У результаті, Програма розвитку ООН в Україні в рамках проєкту «Підтримка реформи соціального сектору в Україні» поставила за мету дослідити причину незвернення бідних громадян за допомогою для того, аби розробити заходи щодо вдосконалення політики надання субсидій, впровадження адресності та поліпшення інформування населення щодо даної можливості.

«Одним із пріоритетних напрямів Програми розвитку ООН є подолання бідності відповідно до Цілей розвитку Тисячоліття. Дане дослідження дозволило виявити, що серед опитаних домогосподарств, які не отримували субсидії, більше половини (55%) знаходилися за межею бідності, визначеної за суб’єктивним критерієм (тобто вони вважають, що їх коштів вистачає лише на харчування, при цьому їх середній дохід дорівнював 1326 грн. на особу). Відсутність коштів для більше ніж половини бідних громадян, які не отримували субсидії, змушували їх обмежувати споживання електроенергії, палива та води. Ми маємо надію, що результати даного дослідження допоможуть Уряду України вжити відповідних заходів на шляху до зменшення масштабів бідності», – зазначила Катерина Рибальченко, старший програмний менеджер ПРООН в Україні.

«Дане дослідження проводилося протягом жовтня-грудня цього року. Вибірка респондентів склала 1000 домогосподарств. 40% вибірки – найбідніші домогосподарства, які відчувають потребу у субсидії/допомозі, але не звертаються за ними. Вибірка є репрезентативною в географічному аспекті, до неї включені домогосподарства з півдня, заходу, сходу та центру України, а також з міст та сільської місцевості», – зазначив Дмитро Дмитрук, к.с.н., директор центру «Соціальний моніторинг».

«У результаті проведеного дослідження було виявлено, що значна частка домогосподарств, які мають право на отримання субсидії, не звертаються за нею, оскільки вважають, що їхній дохід не дає їм такого права. Так вважають навіть ті, чий дохід менше 1200 грн. на одну особу, тобто близький до прожиткового мінімуму (1176 грн.)», –  відзначила Олена Макарова, д.е.н., заступник директора Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи Національної академії наук України.

«Тривала процедура оформлення документів є перешкодою для отримання субсидій для родин з дітьми, для домогосподарств, які складаються з непрацездатних осіб, та сільської місцевості. Кожне четверте домогосподарство, незважаючи на те, що їм не вистачає коштів на оплату ЖКП, вважає, що вони не є цільовою групою програми субсидій. А ті домогосподарства, які мають найменший дохід, не звертаються за субсидіями, тому що сподіваються на те, що самостійно вийдуть зі скрутного становища. Цікаво що, серед тих сімей, які мають борг з несплати за послуги, майже 73% не збираються звертатися за житловою субсидією і будуть продовжувати не сплачувати за послуги», – резюмувала Олена Макарова.

«Також вагомою причиною не оформлення субсидії є відсутність повної інформації про право на допомогу. Хоча більшість населення чули про субсидії, з детальними умовами їх отримання знайомі не всі. Найменше такою інформацією володіють домогосподарства, складаються з непрацездатних членів (людей пенсійного віку, з інвалідністю), безробітних і в складі яких не має осіб з вищою освітою (більше двох третин). Це свідчить про те, що є необхідність у представленні інформації більш доступною мовою, згідно принципів Універсального Дизайну, аби її могли сприйняти всі категорії громадян», – уточнила Олена Іванова, менеджер проєкту Програми розвитку ООН в Україні «Підтримка реформи соціального сектору в Україні».

Резюме дослідження доступне на сайті ПРООН.

 ****

Проєкт Програми Розвитку ООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні»

Проєкт надає підтримку Урядові України та Міністерству соціальної політики України в прискоренні впровадження реформ у соціальному секторі та досягненні коротко- і середньострокових цілей соціально-економічного розвитку України. Протягом дії проєкту  з 2011 року було підготовлено 10 аналітичних звітів з пропозиціями до пенсійної реформи, адміністративної реформи в соціальній сфері, оптимізації діяльності установ, що надають соціальні послуги, розроблено понад 30 нормативних документів.

За сприяння Проєкту менше 2000 представників структурних підрозділів з питань соціального захисту та надавачів соціальних послуг з усіх регіонів України пройшли навчання щодо планування, управління та надання соціальних послуг (зокрема з оцінки потреб громади в соціальних послугах, соціального замовлення, контролю якості, стандартів, обізнаності громадськості, розрахунку вартості соціальних послуг, управління діяльністю територіальних центрів, надання допомоги внутрішньо переміщеним особам тощо).

Консультаційну підтримку було надано  місцевим органам влади всіх  регіонів України з питань впровадження соціального замовлення; місцевим органам влади та соціальним службам в пілотній  Полтавській області для апробації моделі інформування громадськості про соціальні послуги.

Аліна Стеценко

  Категорія:
написати коментар

0 коментарів

Поки немає коментарів

Ви можете бути тим, хто розпочне розмову.

Додати коментар