Про Елджернона, Чарлі та пошуки “чарівної пігулки”

Про Елджернона, Чарлі та пошуки “чарівної пігулки”
20 Липня 2016
Друкувати цю новину

Про Елджернона, Чарлі та пошуки "чарівної пігулки"Вчора дочитала книгу “Квіти для Елджернона” Деніела Кіза. 

Боліло і болить десь глибоко в серці. Дуже сильно боліло. Нестерпно. І весь час думалось, думалось, думалось… Дуже глибока річ, попри те, як вона написана на самому початку.

Книга-очищення, книга-катарсис.

Книга, що, як і “Мишка” Дороти Тераковської, перевертає світогляд і примушує дивитись на речі під іншим кутом зору, незвичним до цього.

Книга переоцінки системи цінностей. Після її прочитання ти вже точно не будеш таким, яким був до цього.

Щось в тобі, може й невловимо, але неодмінно зміниться.

Про що ця книга особисто для мене?

Про неприйняття і несприйняття людини з вадами інтелекту. Спочатку суспільством, потім батьками, потім сестрою, потім собою. Це такий біль. Це таке пекло для дитини. Бути “не-таким-як-усі” і страждати від того. Особливо, коли від тебе очікують, що ти будеш іншим.

До речі, ось це неприйняття спіткало Чарлі Гордона, головного героя книги й тоді, коли він став генієм. Напевне, корінь цього лиха закопаний глибоко в особистості героя – колись давно, ще у дитинстві, суспільством і батьками було зруйновано цілісність цієї людини, було порушене його особистісне самосприйняття.

Суспільство і несприйняття. Батьки і неприйняття. Намагання за будь-яку ціну довести суспільству і собі, що “він – звичайний, нічим не відрізняється від інших дітей”.

…Які знайомі почуття.

Коли стало остаточно відомо про Глібчикову особливість, я вперто повторювала: “Він буде таким, як усі!” Дякувати Богу, що з плином часу це маніакальне бажання звільнило місце для роздумів про те, а як буде краще для нього, мого особливого сина?

І чим більше я думаю у цьому напрямку, тим менше у мене бажання щось комусь (в тому числі і собі) доводити за рахунок дитини.

В деяких моментах в Розі, матері головного героя, я бачила себе.

Своє нетерпіння, свій розпач, свій біль, свою тугу.

Добре, що до лупцювання і цькування дитини я, дякувати Богу, не скотилась, але тотальне нерозуміння своєї дитини (“ну, як можна не….”) – було. І нервові зриви були. І сльози, і відчуття марної боротьби, і гірке почуття поразки, і виснаження внаслідок цієї безкінечної і непродуктивної боротьби. Із собою, з обставинами, з Всевишнім.

В цьому соромно зізнаватися – але так, це було. Каюсь.

Пам’ятаю, психолог і корекційний педагог в один голос казали мені: “Не буває у дитини “він не хоче” – буває “він не може”!

І добре, що вчасно про це сказали, і навчили, як бачити і допомагати.

Хоча з деякими аспектами Глібчикових навичок у нас і досі складнощі.

Наші взаємовідносини з горщиком тільки-но зараз, майже у 6 років, почали отримувати якийсь більш-менш стабільний і системний характер.

Ну, тобто на горщик “по-серйозному” він уже усвідомлено йде сам, а “по-маленькому” терпить, поки йому не нагадаєш. До останнього терпить. Не проситься. І ніяк не можу поки що добитися, щоб тут щось змінилося.

Але я перестала гостро на це реагувати. Віддала “віжки” в руки Його величності Часу – хай керує! Щоправда, регулярно нагадую синові: “Ти не хочеш в туалет?”

…А це споконвічне “що скажуть люди?”

Насправді люди настільки заклопотані своїми власними проблемами, що їм здебільшого немає діла до тебе і твоєї дитини. Ні, знаходяться, звичайно, бабці на лавочці чи в транспорті, що шепочуться за твоєю спиною – куди ж без них! Але й тут треба просто знайти в собі сили сказати так, щоб всі це почули: “Так! Це моя дитина! І я її люблю! І мені немає діла до ваших зітхань і фальшивого співчуття!”

Найкращий комплімент, який я почула в статусі мами особливої дитини, були слова однієї жіночки: “А ви не схожі на нещасну жінку!”

Не схожа. А чому я маю бути нещасною?

Тому що суспільство вважає, що така дитина – це нещастя, або прокляття, або ще щось не дуже зручне і приємне? Просто те суспільство не знає, як багато така дитина розкриває в оточуючих її людях! Скільки позитиву несе! Особливо коли перестаєш підганяти її під усталені шаблони і коли перестаєш ставити собі зайві питання на кшталт “що скажуть люди?”

А це бажання все контролювати і цей розпач, коли щось виходить з-під твого контролю…

А таки виходить. І часто-густо, які б зусилля ти не прикладав, видається, що то все на марне. І ти просто фізично не в змозі зробити так, аби необхідні нейронні зв’язки утворились у цій маленькій голівоньці швидше, ніж це передбачено його природою.

І тут Його величність Час весь час обігрує тебе у ці метафізичні шахи. І добре, якщо в тебе є шанс попередити його шах і мат. А якщо ні?

Буває й так, що такого шансу тобі Доля не дає. Як не дала вона його Розі.

Після якої спроби варто зупинитися намагатися виграти цю партію і звернути увагу на те, що, можливо, ти не ту гру прийняв за шахи?

Дуже часто батьки настільки захоплюються спробою зробити з особливої дитини примірник “як усі”, що в розпалі азарту втрачають будь-яке почуття реальності.

Відсутність миттєвого результату і розуміння, чого так – обурює, злить, призводить до виплеску накопиченого негативу. Як правило, на дитину. Яка не розуміє, що, власне, сталося, і чому батьківський гнів падає на її бідну голову?!

Про пошуки “чарівної пігулки”.

Мати Чарлі Гордона до останнього “боролася” за дитину, водила його по лікарях і шарлатанах в надії, що він стане звичайною дитиною. Але зрештою здалася.

І це також дуже знайоме мені. Добре, що не з власного досвіду, а зі спостережень.

Упевнена, немає такої людини, яка б свідомо хотіла, аби у неї народилась дитина з якимось вадами – чи то фізичними, чи то інтелектуальними. Усі хочуть здорових, щасливих, розумних дітей. Але часом Всесвіт встановлює рівновагу у світі по-своєму і за своїми законами. І народжуються “діти з особливостями”.

І батьки такої дитини, часто підсвідомо, починають мріяти або про “цветик-семицветик” (“щоб хлопчик Вітя був здоровий”), або про “чарівну пігулку”, яка здатна розчинити цю зайву хромосому, або про ще якесь “диво”, аби дитина стала “нормальною”.

На цьому тлі процвітають шарлатани і шамани, які, користуючись нестримним бажанням батьків зробити дитину такою, “як всі інші”, – заробляють чималі кошти, забираючи добровільно принесене останнє. Усі ці спірні і сумнівні методики дають мало користі, а часто, навіть, шкодять дитині.

Але віра в “диво”, зазвичай, настільки сильна, що затьмарює собою віру в просту людську щоденну працю – працю батьків, працю педагогів, працю реабілітологів, працю дитини.

І позаяк таке “диво” побудоване на хиткому ґрунті, мрія розсипається, як картковий будиночок, і на зміну сліпій вірі приходить відчай. І від того дитина страждає ще більше.

Від завищених очікувань, від неможливості і нездатності виправдати покладені на неї сподівання. Це – надзвичайно важкий тягар для дитини, з яким їй надзвичайно важко йти по життю…

Але батьки цього не усвідомлюють. І продовжують гнатися за примарною надією, аж поки від тієї погоні не падають безсилі в емоційну прірву.

Про зраду. Найближчими. Тими, кому віриш більше, ніж собі.

Про любов і прощення. Про спроби розібратися, зрозуміти і пробачити.

Про інтелектуальну самотність, і біль від здійснення мрії.

Про пошуки свого “Я” в цьому жорстокому світі й усвідомлення власної недосконалості.

Про цінність будь-якої людини, і про те, що будь-яка людина є особистістю, яка щось несе у собі людству, незалежно від того, який у неї коефіцієнт інтелектуальності.

Ця книга про любов і про біль, про те, що інтелектуальність не замінює духовності, а будь-які знання без любові приречені на інтелектуальну та моральну катастрофу.

Це не мої слова. Так сказав Чарлі Гордон. І я йому вірю!

А ще я вірю у свою дитину. Приймаю її такою, якою її створив Господь. І хочу, аби мій син ріс щасливою людиною, в любові і гармонії, незалежно від того, яких інтелектуальних чи фізичних висот йому вдасться досягнути у його житті.

…Книга примушує замислитись над багатьма речами. Вона, безумовно, варта того, аби її прочитали. І не тільки батьки особливих діток.

Може й, суспільство наше тоді стане добрішим і емоційно здоровішим.

Світлана Махно,
спеціально для УП.Життя

  Категорія: