Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії
2 Листопада 2016
Друкувати цю новину

Нещодавно у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського відбувся Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії».

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

У вітальному слові, надісланому учасникам форуму, міністр освіти і науки України Лілія Гриневич наголосила: «На сучасному етапі надзвичайно важливим аспектом системних змін є реформування освіти. Про концептуальні засади цієї реформи йдеться, зокрема, у проєкті «Нова школа: простір освітніх можливостей», відповідно до положень якого розвиватиметься й інклюзивна освіта. Так, для дітей з особливими потребами планується створити умови для спільного навчання з їхніми однолітками, впроваджуватимуться індивідуальні програми розвитку. Держава і надалі сприятиме забезпеченню соціальних та правових умов їхньої життєдіяльності, дбатиме про розвиток інфраструктури, що має відповідати архітектурним вимогам інклюзивного середовища, допомагатиме сім’ям, освітянам і фахівцям у прийнятті спільних виважених рішень щодо реалізації права на освіту, інклюзивного навчання, інклюзивної політики та інших дотичних питань».

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

Учасники заходу мали актуалізувати проблеми й визначити стратегії розвитку освіти дітей з особливими потребами в Україні. До дискусії долучились науковці Національної академії педагогічних наук України, Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, провідних вишів України та зарубіжжя, працівники всіх обласних департаментів освіти, спеціалісти в галузі спеціальної, інклюзивної, загальної освіти. А також – представники громадських організацій, соціокультурної реабілітації і психолого-педагогічної підтримки дітей і дорослих, діти з інвалідністю та їхні батьки, співробітники держустанов, що займаються питаннями підтримки дітей і дорослих з інвалідністю, профільні студенти – загалом близько 300 осіб з України, Польщі, Словаччини, США, Китаю, Італії.

Протягом двох днів на пленарних і секційних засіданнях, майстер-класах, семінарах-тренінгах, що тривали в рамках Конгресу, учасники мали змогу детально обговорити сучасні принципи інклюзії в освіті і спробувати віднайти ефективні технології її застосування.

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

У заході взяв участь директор департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України Андрій Шевцов, який виступив із доповіддю «Ортопсихологічні основи особистісно орієнтованої концепції реабілітології». Він також відкрив семінар-тренінг для осіб з інвалідністю «Техніка пошуку роботи» і провів робочу зустріч з представниками Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації з питань ліцензування та атестації навчальних закладів.

Під час Конгресу відбулась нарада фахівців МОН з представниками обласних департаментів освіти і науки, яку провела начальник відділу освіти дітей з особливими потребами МОН Тетяна Симоненко.

Упродовж двох днів тривала робота секцій: «Досвід та перспективи розвитку інклюзії в Україні та світі, трансформаційні процеси та педагогічні технології інклюзивного навчання в дошкільній і початковій освіті», «Психолого-педагогічний супровід та корекційно-реабілітаційні заходи у процесі навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку», «Інноваційні технології комплексної допомоги особам із особливими потребами в умовах еволюціонування наукових підходів» та інші.

Особливий інтерес в учасників Конгресу викликали також заходи: майстер-класи: «Біомеханічні особливості порушень у ділянці верхніх кінцівок у дітей із ДЦП. Прийоми методу «нейродинамічного моделювання рухів» у спеціальній педагогіці та психології», «Стратегія нейродинамічного моделювання мовлення», «Дивосвіт флористики», «Тренінг компетентного батьківства» тощо.

На заключному засіданні було прийнято Резолюцію, що відображає напрацювання науковців і містить конструктивні пропозиції до освітян щодо планування освітнього простору для осіб з особливими потребами.

Довідково:

Серед співорганізаторів форуму – Міністерство освіти і науки України, Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Благодійний фонд Петра Порошенка, Департамент освіти і науки Вінницької облдержадміністрації, Департамент освіти Вінницької міської ради, Університет Коменського у Братиславі (Словацька Республіка), Жешівський Університет (Республіка Польща), кафедра ортопедагогіки та реабілітології факультету корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Всеукраїнська громадська організація «Наукове товариство осіб з інвалідністю «Інститут соціальної політики» тощо.

МОН України

  Категорія: