Комітет у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю постійно працює над вдосконаленням законів в частині соціального захисту учасників АТО, ветеранів війни та праці, людей з інвалідністю та інших соціально вразливих категорій осіб

Комітет у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю постійно працює над вдосконаленням законів в частині соціального захисту учасників АТО, ветеранів війни та праці, людей з інвалідністю та інших соціально вразливих категорій осіб
25 Січня 2016
Друкувати цю новину

Комітет у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністюКомітетом упродовж третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання прийнято чотири Закони та одну Постанову,  з опрацювання яких Комітет визначений головним:

Закон № 715-VIII від 6 жовтня 2015 року «Про внесення зміни до статті 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо посилення соціального захисту родин Небесної Сотні».

Згідно з цим Законом сім’ям осіб, які загинули або померли внаслідок участі у Революції Гідності, надається статус особи, на яку поширюється Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

Закон № 735-VIII від 3 листопада 2015 року «Про внесення змін до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо виплати одноразової грошової допомоги волонтерам, добровольцям, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членам сімей загиблих».

Законом:

а) надано всім особам (у тому числі добровольцям), які стали людини з інвалідністюми внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, право на одержання одноразової грошової допомоги у розмірах, визначених підпунктом «б» пункту 1 статті 162 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а саме:

  • 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (з 01.09.2015 р. – 344 500 грн.), – у разі встановлення інвалідності I групи;
  • 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (з 01.09.2015 р. – 275 600 грн.), – у разі встановлення інвалідності II групи;
  • 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (з 01.09.2015 р. – 206 700 грн.), – у разі встановлення інвалідності III групи;

б) у разі смерті зазначених вище осіб, надано членам їх сімей право на одержання одноразової грошової допомоги у розмірах, визначених підпунктом «а» пункту 1 статті 162 Закону «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а саме:

500-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (з 01.09.2015 р.- 689 000 грн.);

в) встановлено, що зазначені вище положення поширюються на осіб, які визнані людини з інвалідністюми до набрання чинності цим Законом, а також на членів сімей осіб, які загинули (померли) до набрання чинності цим Законом;

Закон № 688-VIII від 15 вересня 2015 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення осіб з інвалідністю автомобілями».

Законом надано право передавати у власність людині з інвалідністю, законному представнику недієздатного людини з інвалідністю чи дитини з інвалідністю автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, у тому числі визнаний гуманітарною допомогою, після закінчення 10-річного строку експлуатації такого автомобіля;

Закон № 865- VIII від 8 грудня 2015 року  «Про внесення змін до статті 9 Закону України “Про гуманітарну допомогу” щодо недопущення затягування строків проведення санітарного, ветеринарного, фітосанітарного, радіологічного та екологічного контролю гуманітарної допомоги».

Законом передбачено, що:

  • рішення Мінсоцполітики про визнання товарів гуманітарною допомогою в той же день розміщується на його офіційному веб-сайті;
  • це рішення, розміщене на веб-сайті, вже є підставою для проведення призначених видів контролю;
  • строк проведення всіх видів контролю не перевищує 8 днів. І тільки у виняткових випадках – не більше 30 днів;
  • обмін інформацією між Мінсоцполітики та органами доходів і зборів про товари, які визнані гуманітарною допомогою, відбувається в електронному вигляді в одноденний строк;
  • за не розміщення (або несвоєчасне розміщення на веб-сайті рішення про визнання товарів гуманітарною допомогою, за не дотримання термінів проведення всіх видів контролю наступає адмінвідповідальність посадових осіб;

Постанову Верховної Ради № 851-VIII від 8 грудня 2015 року «Про забезпечення належним медичним обслуговуванням осіб, які отримали ушкодження здоров’я під час участі у Революції Гідності».

Постановою надано право учасникам Революції Гідності, які занесених МОЗ до переліку осіб, які за результатами судово-медичної експертизи отримали під час участі в Революції Гідності тяжкі і середньої тяжкості тілесні ушкодження, право на безплатне медичне обслуговування у Клінічній лікарні “Феофанія”, госпіталях ветеранів війни та у військово-медичних закладах (госпіталях).

Також прийнято два закони, авторами або співавторами яких є народні депутати України – члени Комітету:

Закон України № 804-VIII від 24 листопада 2015 року «Про внесення зміни до статті 36 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” щодо призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника членам сімей осіб, загиблих внаслідок поранення, каліцтва, контузії, одержаних під час участі в Революції Гідності».

Законом передбачено, що членам сімей осіб, які померли (загинули) внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час участі у масових акціях громадського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), пенсії у зв’язку з втратою годувальника призначаються незалежно від  страхового стажу годувальника.

Довідково: згідно із статтею 36 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» непрацездатним членам сім’ї померлого годувальника, які були на його утриманні, пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, необхідного для призначення пенсії по ІІІ групі інвалідності. Це від 1 року (у разі смерті до 23 років) до 15 років (у разі смерті після досягнення 60 років);

Закон № 927-VIII від 25 грудня 2015 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення доступу сліпих, осіб з порушеннями зору та осіб з дислексією до творів, виданих у спеціальному форматі».

Мета Закону – закріпити на законодавчому рівні правові норми, які сприятимуть розширенню доступу людей з вадам зору до виданих творів у спеціальному цифровому форматі, поповненню бібліотечних фондів, у тому числі й документами з рельєфно-крапковим шрифтом для людей з вадам зору, пристосуванню бібліотек для користування їхніми послугами людьми з особливими потребами, популяризації вітчизняного книговидавництва, створенню і функціонуванню електронних бібліотек.

Для цього Законом внесені зміни до законів «Про авторське право і суміжні права», «Про бібліотеки та бібліотечну справу», «Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, комп’ютерних програм, баз даних», «Про обов’язковий примірник документів», «Про видавничу справу».

Зокрема, передбачено обов’язок держави в частині:

підтримки видавництв, видавничих організацій, поліграфічних та книготорговельних підприємств, що випускають або розповсюджують не менше 50 відсотків продукції, аудійованої у спеціальному цифровому форматі для людей з вадам зору,  шляхом надання пільг щодо сплати податків та зборів;

включення до переліку книжкових видань, передбачених до випуску за державним замовленням, видань, що аудійовані у спеціальному цифровому форматі для людей з порушеннями зору;

надання права без згоди автора, але із зазначенням його імені, видавати та відтворювати випущені у світ твори рельєфно-крапковим шрифтом для людей з вадами зору, аудіотворів (аудіодокументів, аудіокниг) з нанесенням спеціального цифрового формату з метою розповсюдження між людьми з інвалідністю, поповнення бібліотечних фондів, бібліотек навчальних закладів та центрів реабілітації для людей з інвалідністю і дітей-осіб з інвалідністю по зору, підприємств, де працюють люди з вадами зору, крім випадків прямого чи опосередкованого використання цих творів з комерційною метою.

Наразі Комітетом підготовлено для розгляду впродовж четвертої сесії Верховної Ради України, зокрема, такі проєкти законів:

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності в частині працевлаштування людей з інвалідністю” №2299а від 06.07.2015, н.д. Третьяков О.Ю., Загорій Г.В., Бурбак М.Ю., Рибчинський Є.Ю, Гаврилюк М.В., Шухевич Ю-Б. Р.);

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зайнятості осіб з інвалідністю ” №2322а, ( Кабінет Міністрів України).

Ці законопроєкти спрямовані на підвищення рівня реального працевлаштування та зайнятості людей з інвалідністю шляхом, зокрема, посилення відповідальності роботодавців за невиконання нормативу працевлаштування людей з інвалідністю та унеможливлення звільнення роботодавців від сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання зазначеного нормативу за рішенням суду;

“Про внесення змін до деяких законів України щодо гарантій соціального захисту деяких категорій осіб із числа учасників антитерористичної операції ” № 3206, (н.д. Недава О.А. Третьяков О.Ю.).

Законопроєктом пропонується, зокрема, врегулювати питання надання  статусу учасника бойових дій та людини з інвалідністю війни особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції Державної фіскальної служби, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення. У разі смерті таких осіб – членам їх сімей буде надаватися статус  особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

“Про внесення зміни до статті 15 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо посилення соціального захисту членів сімей загиблих” №3150 (доопрацьований), н.д. Третьяков О.Ю., Порошенко О.П., Бурбак М.Ю., Загорій Г.В., Гаврилюк М.В., Шухевич Ю-Б. Р. Рибчинський Є.Ю,   Яриніч К.В.).

Законопроєктом пропонується внести зміни в Закон «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та надати членам сімей загиблих учасників АТО і Героїв Небесної Сотні право на пільги по оплаті житла і комунальних послуг без урахування доходу сім’ї;

проєкт Постанови “Про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України від 29.05.2014 № 1286-VІІ “Про забезпечення належним медичним обслуговуванням військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час проведення антитерористичної операції на сході України” №3137,   н.д. Недава О.А. Третьяков О.Ю.).

Проєктом Постанови пропонується надати право на безоплатне медичне обслуговування в Клінічній лікарні “Феофанія” Державного управління справами особам рядового, начальницького складу Державної фіскальної служби України, які зазнали поранень під час участі в антитерористичній операції, захищаючи незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;

проєкт Закону “Про внесення змін до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо першочергового безоплатного забезпечення санаторно-курортним лікуванням осіб з інвалідністю війни, які брали участь в антитерористичній операції” №2215, н.д. Герега О. В. та ін.).

Законопроєктом передбачено надати право на забезпечення санаторно–курортним лікуванням першочергово із числа позачерговиків людини з інвалідністюм війни з числа осіб, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції (сьогодні таке право мають, інваліди війни з числа осіб, які брали безпосередню участь у бойових діях під час Великої Вітчизняної війни та війни з Японією);

проєкт Закону “Про схвалення Доктрини соціального захисту та психологічної реабілітації осіб, які постраждали під час виконання обов’язків військової служби (службових обов’язків) в Україні” 2263а, Кабінет Міністрів України).

Проєкт Доктрини визначає основні напрямки, завдання та вимоги, які мають бути відображені в законах та підзаконних нормативно-правових актах, що регулюють правовідносини в сфері соціального захисту та психологічної реабілітації осіб, які постраждали під час виконання обов’язків військової служби (службових обов’язків) в Україні, у тому числі учасників антитерористичної операції;

проєкт Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку особистого прийому деяких категорій осіб” № 2469а, Кабінет Міністрів України).

Законопроєктом пропонується упорядкувати категорії осіб з числа тих, що мають особливі заслуги перед Батьківщиною та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, для їх першочергового особистого прийому керівниками та іншими посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій громадян.

Всього за період третьої сесії Комітетом проведено 9 засідань Комітету, на яких розглянуто 37 питань.

Крім законопроєктів, на засіданнях Комітету розглянуто, зокрема, такі питання: забезпечення рівного доступу людей з інвалідністю до правосуддя; про стан виконання бюджетних програм щодо соціального захисту учасників антитерористичної операції; виконання Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” в частині надання статусу учасника бойових дій особам із числа учасників антитерористичної операції.

Також опрацьовано близько 950 звернень громадян та громадських організацій та 7 запитів на публічну інформацію.

Головою Комітету Третьяковим О.Ю. 29 вересня 2015 року проведено особистий прийом громадян.

Окрім того, 24 вересня, напередодні відзначення в Україні Міжнародного дня громадян похилого віку та Дня ветерана, голова Комітету О.Ю. Третьяков зустрівся з ветеранами України. На зустріч прибули представники 25 обласних громадських організацій ветеранів та міста Києва.

Члени Комітету та працівники секретаріату взяли також участь у  різних заходах, зокрема, таких як:

  • XV Міжнародній науково-практичній конференції на тему “Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю”  (18 листопада 2015 року, Університет «Україна»);
  • «круглому столі» на тему: «Права людини в період військового конфлікту та реформ» (10 грудня 2015 року, організатор – Комітет Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин);
  • «круглому столі» на тему: «Професійні та етичні стандарти для парламентаріїв: розробка та імплементація Кодексу парламентської етики» (17 грудня 2015  року. організатори – Програма РАДА та USAID);
  • «круглому столі» на тему: «Жінки в часи конфліктів» (21 грудня 2015 року, організатор – ГО «Інформаційно-консультативний жіночий центр» і Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда Україна»);
  • засіданнях міжвідомчої робочої групи при Міністерстві оборони України щодо реформування системи забезпечення житлом військовослужбовців Збройних сил України (24 грудня 2015 року);
  • засіданнях міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті)  або інвалідності волонтера, утвореної Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.

Верховна Рада України

  Категорія: