Комітет рекомендує парламенту прийняти за основу законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належного рівня соціального захисту родин з дітьми та встановлення справедливих соціальних гарантій дітям

Комітет рекомендує парламенту прийняти за основу законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належного рівня соціального захисту родин з дітьми та встановлення справедливих соціальних гарантій дітям
19 Квітня 2017
Друкувати цю новину

Комітет рекомендує парламенту прийняти за основу законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належного рівня соціального захисту родин з дітьми та встановлення справедливих соціальних гарантій дітямДокумент зареєстровано за №6063-д.

Комітет розглянув проєкти Законів про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належного рівня соціального захисту родин з дітьми та встановлення справедливих соціальних гарантій дітям, (реєстр. № 6063), поданий народними депутатами України Ільюком А.О., Гуляєвим В.О., Шипком А.Ф. та іншими, (реєстр. № 6063), та про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціальних гарантій дітей та сімей з дітьми, (реєстр. № 6063-1), поданий народними депутатами Королевською Н.Ю. та Солодом Ю.В.

Обома законопроєктами пропонується внести зміни до Сімейного кодексу України, Кодексу законів про працю України, законів України «Про державну допомогу сім‘ям з дітьми», «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім‘ям», «Про відпустки», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства». У цих змінах, зокрема, передбачається:

  • встановлення мінімального обов‘язкового розміру допомоги (не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку),  що надається на дитину, у разі якщо місце проживання чи перебування батьків невідоме, або вони ухиляються від сплати аліментів, або не мають можливості утримувати дитину, а також на дітей одиноким матерям;
  • відновлення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, яка надаватиметься у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років;
  • встановлення гарантованого розміру допомоги на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років у сумі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку;
  • скасування верхньої межі (не більше 75 прожиткового мінімуму для сім‘ї) розміру державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім‘ям, а також збільшення розміру цієї допомоги на кожну дитину, яка входить до складу малозабезпеченої сім‘ї;
  • звільнення від плати за навчання у вищих навчальних закладах державної та комунальної форми власності усіх рівнів акредитації дітей з багатодітних сімей, у складі яких є п’ятеро і більше дітей, а також особи віком від 18 до 23 років із таких сімей;
  • забезпечення безкоштовного харчування всіх учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів;
  • встановлення плати за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірі, що не перевищує 50 відсотків (у міській місцевості) та 30 відсотків (у сільській місцевості) від вартості харчування на день.

Обидва законопроєкти пропонують збільшити розмір допомоги при народженні дитини, а саме – на першу дитину у сумі, кратній 50 розмірам прожиткового мінімуму,  на другу дитину – у сумі,  кратній 70 розмірам прожиткового мінімуму. Водночас, якщо першим законопроєктом, (реєстр. № 6063), пропонується встановити допомогу  на третю і кожну наступну дитину  у сумі, кратній 100 розмірам прожиткового мінімуму, то другим законопроєктом, (реєстр. № 6063-1), – у сумі, кратній 120 розмірам прожиткового мінімуму. Також першим законопроєктом пропонується виплачувати відразу всю суму допомоги при народженні дитини.

Крім того, другим законопроєктом, (реєстр. № 6063-1), пропонується передбачити зарахування поза конкурсом до державних і комунальних вищих навчальних закладів членів збірних команд України, які брали участь у міжнародних олімпіадах, та чемпіонів і призерів Олімпійських і Паралімпійських ігор – за спеціальностями в галузі фізичної культури та спорту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України підтримує обидва законопроєкти, проте пропонує взяти за основу другий законопроєкт, (реєстр. № 6063-1).

За результатами обговорення члени Комітету підтримали ініціативу авторів щодо забезпечення належного рівня соціального захисту сімей з дітьми, проте наголосили на необхідності розробки у Комітеті компромісного законопроєкту, який би врегулював ці питання.

Для розробки зазначеного законопроєкту у Комітеті була створена робоча група за участю членів Комітету, авторів поданих законопроєктів, представників Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженого Президента України з прав дитини.

За підсумками роботи робочої групи було напрацьовано компромісний законопроєкт, в якому запропоновані збалансовані зміни до низки законодавчих актів, що посилять соціальний захист сімей з дітьми та встановлять справедливі соціальні гарантії дітям.

Зокрема,  пропонується:

замість допомоги при народжені дитини запровадити допомогу у зв’язку із народженням дитини, яка буде виплачуватися двома частинами. Перша частина допомоги у зв’язку з народженням дитини має нараховуватися, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, установленого на день народження дитини, та надаватися у сумі, кратній 15 розмірам прожиткового мінімуму, – на першу дитину; кратній 20 розмірам прожиткового мінімуму, – на другу дитину; кратній 25 розмірам прожиткового мінімуму, – на третю і кожну наступну дитину.

Друга частина допомоги у зв’язку з народженням дитини нараховується виходячи з розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, установленого на той календарний місяць, за який фактично здійснюється виплата, та з народженням дитини виплачується щомісячно упродовж наступних з дня народження дитини 36 місяців.

Окрім того, пропонується збільшити до 30 місяців термін подання звернення з призначення вищевказаної допомоги у випадках народження дитини на тимчасово окупованій або неконтрольованій території, важкої хвороби дитини або її батьків.

Також пропонується виплачувати гарантований розмір допомоги на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, та тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від обов’язку утримувати дитину, на рівні не менше ніж 30 відсотків прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує два прожиткових мінімуми для дитини відповідного віку або, якщо сім’я утримує дитину з інвалідністю.

Запропоновано внести зміни до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”, що передбачають закріплення розміру державної соціальної допомоги на кожну дитину віком до 13 років на рівні 25 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (замість фіксованої суми у розмірі 250 гривень), на кожну дитину віком від 13 до 18 років на рівні 40 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (замість фіксованої суми у розмірі 500 гривень.

Також запропоновано передбачити, що реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних навчальних закладів допускається лише після проведення громадського обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.

Пропонується відновити норму Закону України “Про дошкільну освіту”, що передбачає плату батьків за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірі, що не перевищує 60 відсотків (у міській місцевості) та 40 відсотків (у сільській місцевості) від вартості харчування на день. Так пропонується зобов’язати місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування  забезпечувати безкоштовним харчуванням всіх учнів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”, а також всіх учнів 1-4 класів.

Запропоновані зміни до Закону України “Про вищу освіту” передбачають, що брати участь у конкурсі за результатами вступних іспитів з конкурсних предметів у вищому навчальному закладі у межах установлених квот прийому до вищих навчальних закладів (наукових установ) України мають право особи (за їхнім вибором), які мають захворювання, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти-інваліди, діти з багатодітних сімей, у складі яких є п’ятеро і більше дітей, а також особи віком від 18 до 23 років із таких сімей, особи, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, діти, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів, а також внаслідок захворювання, одержаного в період участі в антитерористичній операції, діти, один із батьків яких загинув під час масових акцій громадянського протесту або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час масових акцій громадянського протесту.

Окрім того, пропонується доповнити статтю 44 зазначеного Закону новою нормою, за якою члени збірних команд України, які брали участь у міжнародних олімпіадах, перелік яких визначений центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки, а також чемпіони і призери Олімпійських і Паралімпійських ігор (за спеціальностями в галузі фізичної культури та спорту) набувають права на зарахування до вищих навчальних закладів поза конкурсом.

Закон України “Про охорону дитинства” доповнюється новою нормою, за якою держава забезпечує надання пільгового проїзду в розмірі не менше половини вартості квитка студентам вищих навчальних закладів та учням професійно-технічних навчальних закладів у приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України.

Законопроєкт №6063-д внесено 31 народним депутатом України, які представляють всі депутатські фракції Верховної Ради України та депутатську групу «Партія «Відродження».

Верховна Рада України

  Категорія: