Гуртом боротися з труднощами легше

20 Березня 2013 Друкувати цю новину

Гуртом боротися з труднощами легшеСвоє перше десятиліття відзначатиме цього року Вінницька обласна громадська організація «Асоціація захисту та допомоги людини з інвалідністюм «Відкриті серця»

Метою діяльності «Відкритих сердець» спочатку були розробка та впровадження сучасних підходів до соціальної допомоги хворим на церебральний параліч і ментальними вадами, захист їхніх прав і законних інтересів.

Але насправді поле діяльності виявилося набагато ширшим. Скажімо, на сьогодні Асоціація об’єднує сім громадських організацій області, майже 70 волонтерів і фахівців. Ми досить активно реалізуємо п’ять проектів, у рамках яких працює 18 програм, що загалом охоплюють понад 260 сімей, які мають дітей з інвалідністю. Зокрема, спільно з обласним Центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді було організовано виїзну «Батьківську школу». А програма стабільної адресної допомоги відкриває можливість надавати конкретній людині, що потрапила в складну життєву ситуацію, індивідуальну — необхідну саме їй — допомогу.

В рамках програми створення інформаційно-ресурсних центрів запровадження інклюзивної освіти ми провели ґрунтовну роботу з роз’яснення простої, здавалося б, істини: одна школа — для всіх дітей! А значить, і ті з них, що мають певні вади, можуть і повинні навчатися разом зі своїми здоровими ровесниками. Відтак інклюзивне навчання вже запроваджене в школах трьох районів. Справа досить складна, адже потрібно було створити певну матеріально-технічну базу.

Своєрідним «пілотним» проектом у цьому відношенні була в нас, наприклад, Бохоницька загальноосвітня школа. Щоб зарахувати тут на навчання всього одну дитину на інвалідному візку, довелося подбати і про спорудження пандуса, і про спеціальну парту. Тільки завдяки спонсорській допомозі торік вдалося нарешті облаштувати в школі окрему туалетну кімнату. А ще ж, коли в класах є люди з інвалідністю учні, то потрібно мати асистентів вчителя та вихователя. Лише тепер, до речі, вирішуємо питання щодо впровадження такої посади.

Нам іноді закидають: в умовах, коли через брак коштів доводиться закривати десятки шкіл, сама ідея масового запровадження інклюзивного навчання (особливо в сільській місцевості), м’яко кажучи, передчасна. Але ж мова йде про особливих дітей, яких конче необхідно інтегрувати в суспільство. Щоб, ставши дорослими, вони могли почуватися такими ж громадянами, як й усі інші. Більше того, на наше переконання, спільне навчання здорових школярів і дітей із фізичними вадами сприятиме й моральному оздоровленню суспільства в цілому. Бо вже давно встановлено і зарубіжними, і вітчизняними психологами, що інклюзивне навчання корисне не тільки для неповносправних, але й для фізично здорових дітей.

Нерідко доводиться вислуховувати й явно провокативні запитання типу: а що, мовляв, буде, коли такі діти поводитимуться «неадекватно» і їхню поведінку копіюватимуть інші школярі? В таких випадках доводиться роз’яснювати, що проблема тут не залежить від того, є у дитини інвалідність чи ні. Перед тим, як інтегрувати таких дітей у класи загальноосвітніх шкіл, їх потрібно спочатку підготувати. Тоді й не виникатимуть питання та дискусії з цього приводу.

Соціально адаптувати неповносправних юнаків та дівчат значно складніше (за всіма параметрами!), ніж дітей із фізичними вадами в умовах інклюзивної освіти. Саме тому ми й не бралися тут «винаходити велосипед». Протягом семи років члени Асоціації «Відкриті серця» вивчали зарубіжний досвід. Таким чином ми готувалися до проекту «Центр активної інтеграції «Живиця», однією з програм якого стали «Соціальні майстерні». Восени минулого року в селі Дорожнє їх було урочисто відкрито. Всього 58 молодих людей з інвалідністю стали тут господарями й працівниками.

Світлана ДЕМКО,
голова ради ГО «Асоціація захисту та допомоги людини з інвалідністюм
«Відкриті серця»Вінницька область

«Газета осіб з інвалідністю та ветеранів», №02(15), лютий2013 р.

  Категорія:
написати коментар

0 коментарів

Поки немає коментарів

Ви можете бути тим, хто розпочне розмову.

Додати коментар

Напишіть відгук