Чи прагнемо ми змін…?

Чи прагнемо ми змін…?
24 Лютого 2016
Друкувати цю новину

В Запорожской области реформируют интернатыЗараз ведеться багато дискусій про діяльність психолого-медико-педагогічної консультації (ПМПК) серед фахівців, батьків, державних службовців. Знаходячись на одній такій зустрічі після «жарких» дебатів «за» та «проти» існування ПМПК, я звернулась з питанням до присутніх»: «Які функції здійснює ПМПК сьогодні? «Ну, як, які? Оцінює дітей», «направляє дітей до інтернатів», «дають висновок дитині і кажуть батькам де їх дитина має вчитись» та  ін. Послухавши всі відповіді, я подумала, що багато питань зразу були б відкинуті батьками, фахівцями, державними службовцями, громадськими організаціями, як би всі присутні в залі чітко знали нормативні документи і розуміли, чим займається ПМПК, згідно «Положення». Іноді, ми самі створюємо бар’єри, «бар’єри незнання», а потім починаємо з ними боротись.

Після цієї зустрічі я винесла для себе, що в багатьох з нас ще залишився стереотип, щодо того, як працює ПМПК і якими функціями наділена консультація. Доречі, до цього часу багато з нас «консультацію» називають «комісією» і приписують повноваження, яких вже давно немає.  Відповідно до пункту 1.1 чинного Положення провідними функціями консультацій є: консультативна, методична, психолого-педагогічна, корекційно-розвиткова, аналітична, прогностична, профілактична, просвітницька. Всі вони взаємопов’язані між собою і реалізуються через різні напрямки і види роботи.

Звичайно, якщо структура існує в одній особі, без відповідного штату, з архітектурно недоступним приміщенням в 7 кв. метрів, без транспорту, без курсів  підвищення  професійного рівня і т.п., чи можна говорити про якість послуг, які надаються? Звичайно, ні.  Можливо і з цих причин продовжують жити старі мірки?

Як співробітники ПМПК можуть надати консультації батькам з дітьми, педагогам, які працюють з дітьми з особливими потребами, спеціалістам органів управління освітою та фахівцям соціальної сфери, якщо працює один або декілька позаштатних співробітників?

Як фахівець ПМПК може розробляти індивідуальний навчальний план, працюючи в шкільній команді, корегувати його, добирати відповідні технології, надавати необхідну літературу батькам, фахівцям, якщо практично «відсутнє приміщення», методичне забезпечення, штат тощо?

Як можна забезпечити міжвідомчу координацію, якщо представники  управлінь соціального захисту, охорони здоров’я, а іноді і освіти не  володіють в повній мірі інформацією про функціональні обов’язки фахівців ПМПК?

Можна ставити безліч запитань і не отримувати відповідей. Можна критикувати діяльність ПМПК і нічого не робити. Але скільки буде коштувати нашим дітям «нічого не робити»?

Я представляю громадську організацію, до якої входять більше 20 організацій батьків, які працюють з дітьми з особливими потребами. Проводячи навчання для членів Національної Асамблеї осіб з інвалідністю України, я звертаюсь до них з пропозицією – перед тим як щось змінювати, починайте завжди з себе.

Чим ми можемо допомогти, щоб забезпечити надання фахівцями ПМПК якісних послуг для дітей з особливими потребами. Професійно підготовлені громадські організації є «піонерами» в багатьох питаннях. То чому б нам не передати знання іншим фахівцям і не провести навчання для фахівців ПМПК щодо особливостей роботи з тією чи іншою групою дітей. Вкласти в «ресурс», який потім буде працювати для всіх, хто в цьому зацікавлений.

Ми знаємо де знайти фінансування, то чому б нам не підсилити діяльність ПМПК технічними засобами.

Ми випускаємо багато методичної профільної літератури, то чому б не поділитись цим ресурсом з ПМПК, створивши бібліотеку для всіх, хто потребуватиме нових знань.

Ми є радниками, помічниками, консультантами різних відомств, голів обладміністрацій, депутатів, то чому б нам не пролобіювати можливість виділення приміщення і створення ресурсного  центру, на базі ПМПК, звичайно якщо ми цього хочемо.

Ми можемо критикувати і далі, а можемо навчившись слухати один одного, поважаючи думку опонентів, враховуючи найкращий досвід в діяльності ПМПК почати працювати, як одна велика командна однодумців.

Якщо ми хочемо мати сучасну, професійну структуру, яка може бути ресурсом для батьків, фахівців, педагогів, студентів, державних службовців, ми маємо діяти разом заради найкращих інтересів дитини.

З історії питання. Завдяки співпраці громадських організацій, батьків, фахівців ПМПК, управлінь освіти, МОН декілька разів Положення про ПМПК змінювалось, починаючи з 2010 року. В 6 областях на базі ПМПК працюють сьогодні Інклюзивні ресурсні центри.

 Л. Байда, начальник відділу НАІУ

  Категорія: